ÉRTÉKELÉS - Kae Westa: Napsötét



Sziasztok molyok! :)
Végre-valahára ide is eljutottam. Kae Westa legújabb regényét még a Könyvfesztiválon szereztem meg (Anna beszámolóját itt olvashatjátok) és írattam alá, de most volt alkalmam nyugodtan a kezembe venni és magamévá tenni a Napsötétet.

Szerző: Kae Westa
Cím: Napsötét
Kiadás éve: 2017
Kiadó: Delta Vision 
Oldalszám: 312 oldal
Műfaj: fantasy


Bevallom őszintén, én azok közé tartozom, akik nem voltak olyan közel a történethez, a megjelenése, az elolvasása előtt. Rengeteg posztot láttam Kae Facebook oldalán, de az információmorzsákból nem igazán tudtam összerakni, hogy mi is ez a történet, vagy hogy úgy összességében miről szól. Állandóan csak szembejött Vrudla, Agrodé meg Calamo, néha egy Szelihé, de a nevek mögött megbúvó tartalommal egyáltalán nem voltam tisztában. Ennek ellenére kíváncsi voltam a könyvre, mert a Démon és a papnő és a Karvalyszárnyon után biztos voltam benne, hogy csalódni, na azt egészen biztos nem fogok.
Viszont annak ellenére, hogy most már ismerem a könyvet, még mindig nem igazán tudom összefoglalni, miről is szól, mert a fülszöveget is csak azután érti meg igazán az ember, ha már tudja mit rejt a szépségesen igényes borító. Lényegében egy teremtéstörténet, amiben az emberek még nem léteznek, nem jelennek meg, hanem a természeti erők vívását, az egymásrahatásukat személyesíti meg, hogy a Föld, az Ég, a Víz, a Zöldellő és a Rend hogyan formálták meg a világot, és hogyan került mindez veszélybe. Ha az ember már unja a megszokott világvége sztorikat, akkor ideje kezébe venni a Napsötétet, mert ez aztán kifordítja sarkaiból a zsánerét!



Térjünk rá a lényegre: mi a véleményem, hogy tetszett?
Ez a legnehezebb része. Amikor becsuktam a könyvet, néztem-néztem magam elé és azon kattogtak a kerekeim, hogy én mit is olvastam. MI. VOLT. EZ. Hirtelen még azt sem tudtam eldönteni, hogy jó vagy rossz értelemben gondolom ezt!
Egyet éreztem, azt viszont nagyon erősen; akkor és azonnal újra akartam olvasni. Vonzott, hogy újra átéljem a történetet úgy, hogy már tudom, mi lesz, más szemmel, mindet tudóan akartam nézni a történéseket. Végül mégis a polcon landolt a könyv, de azóta is élénken él bennem. Ez pedig legfőképp az atmoszférának és a szereplőknek köszönhető.
Image may contain: 1 person
Az egyetlen, aki látta a fantáziát Vrudlában, Calamo -
Kocsondi Nelli alkotása


Az előbbiről nem zengenék hosszú ódákat, aki már olvasott Kae Westa regényt, az tudja, hogy világépítésben kimagaslóan tehetséges és magasra teszi a színvonal mércéjét. (Aki még nem tudná miről beszélek, szerezze be valamelyik regényét, mert ezt meg kell tapasztalni.) A Napsötét annyiban különbözik az előző két regényétől, legalábbis számomra, hogy felnőttesebbnek, komolyabbnak érzem. Rengeteg mélység bújik meg benne, hatalmas mennyiségű filozófiával, ami az idősebb (még én is inkább a fiatalabbak közé tartozom) korosztálynak hihetetlenül érdekes szférákat nyithat meg.
Az utóbbira, a szereplőkre azért szeretnék különösen kitérni, mert az eddigi értékelésekben (igen, elolvastam már néhányat, hogy ki, hogyan vélekedett) meg úgy egybehangzóan a legtöbbek odáig vannak Vrudláért, ő a kedvencük, nekik is a bajnokukká vált.
Hát akkor vegyünk egy 180 fokos fordulatot: az én kedvencem Agrodé volt.
Félreértés ne essék, mindenkit szerettem és megértem, hogy Vrudla miért a szíve csücske az olvasóknak. Odáig voltam a karakteréért, de inkább objektíven láttam benne a remek elemeket, rétegeket, motivációkat, nem ő volt az akiért megdobbant a szívem.
Agrodé esendősége számomra verhetetlen volt. Nem tudtam istenigazából (höhö) a rosszat, a főgonoszt látni benne, mert mindent, amit elkövetett, azért tett, mert szerelmes volt.
Szerelmes! Hogy lehetne nem szeretni egy szereplőt, aki abba zúg bele, ha fényes és lobbanékony vagy?
Remek ábrázolása volt a szerelem pusztító erejének, hogy mennyi mindent megteszünk azért, hogy lehozzuk a Csillagokat is az égről annak, akiért epedünk. Hogy mennyire elveszi az eszünket, hogy mennyire összekuszálhat minden néhány gyengéd érzelem még a legsötétebb lelkekben is.
No automatic alt text available.
Kocsondi Nelli alkotása


Ehhez pedig még hozzájött, hogy Vrudla és Agrodé nyoszolyás jelenetei számomra olyan bensőségességet sugároztak, misztikummal fűszerezve, hogy állandóan az volt az érzésem, hogy valami olyat olvasok, amit nem is lenne szabad látnom! Még mindig beleborzongok.
„ - Nem! - suttogta maga elé. - Nem fogod a fényét venni, éjfelséged, neki nem…vagy ha mégis, azt esküszöm, hogy nem éli túl!”
Negatívumként annyit emelnék ki, hogy voltak gondolatok, gondolatmenetek, reakciók, érzések, amik néhány helyen ismételték önmagukat, pl. Vrudla féltékenysége egysíkú volt, lassan építkezett, de a végére ez is megérkezett és kitört. Ahogy azok a részek is, amik néha lassabban folytak, főleg a visszaemlékezéseknél tapasztaltam, hogy visszavett a történet lendületéből, különösen ott, ahol Vrudla kómaszerű állapotba került és fejezeteken keresztül csak visszaemlékeztünk. Természetesen ezek szükségesek, aprólékosak, információgazdagok voltak és a létjogosultságuk megkérdőjelezhetetlen, ez csak az én ízlésemről szól.
A szereplőgárdát viszont ember legyen a talpán, aki megjegyzi! Nekem még az Alkotókat is nehezemre esett, nemhogy az összes első-, másod- és sokadszülöttet. Egy külön könyvjelzőt raktam a 16. oldalra, hogy vissza tudjam nézni, amikor kell. Túl sok természeti jelenségünk van!
„Ég és föld kevés hozzá, hogy szétválasszon bennünket!”
Száz szónak is egy lesz a vége most is, rengeteget lehetne beszélni erről a könyvről. Annyi témát és agyalnivalót vet fel, hogy most megint azt érzem, hogy szeretnék leülni az írónővel és egy kávé mellett elbeszélgetni vele.
Köszönöm az élményt!
Csillagozás: 4,5 / 5
Ajánlom… felnőtt(ebb) olvasóknak, akik valami újra, egy olyan élményre vágynak, amit eddig még nem tapasztalhattak papírra vetve.
~ Dia

Share:

Kapcsolódó posztok

0 megjegyzés