INTERJÚ - Benyák Zoltán íróval
Sziasztok
molyok! :)
A
legnagyobb örömömre ma egy olyan író interjújával érkezek, aki egyből megvett
magának kilóra az első könyvével, amit olvastam tőle. Ezúton is nagyon köszönöm
Benyák Zoltánnak, hogy elfogadta a felkérésemet, s válaszolt a kérdéseimre.
Remélem ti is élvezni fogjátok a fantasztikus válaszokat, olvassátok sok
szeretettel! :)
1.
Mikor
kezdtél írni? Kötődik ehhez valamilyen különleges élményed?
A kezdőrúgást nehéz lenne meghatározni. Valahogy
mindig is érdekeltek a könyvek, a képregények, a történetek. Általános
iskolában még a képregény volt a mániám (azóta is), és el is kezdtem
szörnyes-űrhajós sztorikat rajzolni spirálfüzetbe. Vagy négy-öt sztoriba
belevágtam, mindegyiknek elkészült az első oldala. Később aztán
pályaválasztásnál szerettem volna illusztrátor lenni, de csak protekcióval
lehetett olyan iskolába bekerülni. A sztorimánia viszont maradt. Az első
novellámnál körülbelül húsz éves lehettem. Megjelent a Solaria.hu-n, baromira
boldog voltam attól az egy oldalas szövegtől is. Ezért aztán muszáj volt
folytatnom.
2.
Miért
éppen a fantasy témában alkotsz?
Én nem célzok soha egyik műfajba sem. Az
ábrázolásmódom egyszerűen ilyen. Azt hiszem, akkor lehet megérteni a dolgokat,
ha kicsit kifacsarjuk őket, ha karikatúrát festünk belőlük, ha felnagyítjuk a
részleteket. Erre a fantázia-írások kiválóan alkalmasak.
3.
Kipróbáltad
magad más műfajban is? Ha nem, megtennéd?
Persze, a Csavargók dala alapjában realista könyv.
Egyesek szerint kicsit túlságosan is húsbavágó. De ha az élet értékéről,
értéktelenségéről, vagy a közönyről és törődésről akar az ember írni, akkor ez
megszólalásmód dukál. Nem is tudtam, hogy regény lesz. Az első lapokon három
csavargó kukázás közben talál egy csecsemőt a szemétben. Ez egy olyan erős kép
volt a fejemben, hogy ki akartam próbálni papíron. Aztán már nem volt megállás,
tudni akartam, mit kezdenek egy talált élettel.
4.
Ugyanabban
a témában szeretsz olvasni is, mint amiben írsz, vagy akad más kedvenced is?
Sokféle írót szeretek, és igyekszem kényszeríteni
magam, hogy újakat is berakjak a sorba, olyanokat, akiktől még nem olvastam.
Így a gyerekkorom Lovecraft és King mániája után jött Palahniuk, Poe, Orwell és
mindenekfelett Vonnegut. Egy idő után már nem a műfaj számít. Hanem a hang.
Asimov hideg logikus mondatai, Vonnegut szarkasztikus mosolya nem feltétlenül
vannak témához kötve. Úgy értem, a műfaj – hang – történet kombinációnak lehet,
hogy vannak olyan együttállásai, amik jól működnek. Én ezeket keresem.
5.
Honnan
szoktál ihletet meríteni? Segít ebben például zenehallgatás, vagy inkább más
dolgok tudnak inspirálni?
A zene az egyik. Ha egy dalnak erős a hangulata, ha
érzem, hogy rámdől, akkor az belöki az agyam, és megindulhat odabent a kémia.
Ha ilyen van, azokat el is mentem, hogy tudjam írás közben hallgatni. A
filmzenék például a gyengéim. De szeretem a nyolcvanasok rockját is nagyon, ami
mellett megfér Liszt második magyar rapszódiája. Mindegy, csak működjön. Ezenkívül a képek, festmények, fényképek is
be tudják rúgni a motort. Az írásaimon érződik, hogy vizuális alkat vagyok.
Sokszor lerajzolom, az egyes helyszíneket, vagy képeket keresek róluk, hogy
aprólékosan tudjak ábrázolni. Szeretem, ha a fontos jelenetnek fontos háttere
van az írásban.
6. Melyik
napszakban szeretsz jobban írni? Esetleg ez változó inkább, a szabadidő
függvényében?
Én abszolút hajnali beállítottságú vagyok. Akkor még
csönd van a fejemben, még nem kiabálták tele napközben. Amit ilyenkor találok a
koponyámban, szerintem az áll a legközelebb hozzám. Este legfeljebb újraolvasom
a szöveget, és kihúzok, meg hozzáírok.
7. El
tudnád képzelni magad forgatókönyv íróként, ugyanabban a témában, mint amiben
írsz?
Ezzel a gondolattal mindig kacérkodtam, de még egy
sort sem írtam. Persze nagyon jó lenne, mert imádom a filmeket. A forgatókönyv
írónak, a látványtervezőnek, és az opratőrnek a munkája érdekelne a legjobban.
Ebből az utolsó kettőre momentán nincs sok esély. Meglátjuk.
8.
A
regényeid közül van olyan, amit szívesen látnál film vagy sorozat formájában?
Melyik megjelenítési formát találod jobbnak az adott könyvhöz, s miért?
A nagy illúzióból akkor lenne jó film, ha Tim Burton
rendezné. Talán mi rokonlelkek vagyunk. Tetszik az ábrázolásmódja, és az is,
hogy a sötét tónusú sztorikba visz. Az illúziónak jól állna mindez. Az idő
bolondjaiból egy rövidebb sorozat is kijönne, de nem olyan amerikai módra,
ahogy legtöbbször csinálják, mikor addig nyújtják a dolgot, míg élvezhetetlen
lesz. Legyen eleje közepe és vége, ahogy a suliban mondták.
9.
Ha
már megjelenítési formáknál járunk, melyik könyved borítóját szereted a
legjobban? Van személyes kedvenced?
Az Ars Fatalis, Idő bolondjai, Csavargók dalát én
kreáltam, sőt még a Háború gyermekét is. Ezekkel ki vagyok békülve. A nagy
illúziót az Athenaeum adta ki, akinek profi stábja van. Itt már nem is akartam
beleszólni. A borítót Földi Andrea tervezte, és nagyon tetszik a munkája. Nagy
ötlet volt, hogy felül van a sivatag, és alul az ég. Ezzel meg is fogta a
regény lényegét. Na és persze pakolt madarat is a borítóra. Az nagyon jó lett,
és fontos a sztori szempontjából.
![]() |
Az emlegetett borító - mondjátok, hogy nem csak én imádom ennyire ezt a megoldást, amit Zoltán is leírt |
10.
Mit
gondolsz, szükséges az, hogy a borító teljes mértékben tükrözze a regény
tartalmát vagy akár a stílusát; vagy elég, ha csak sejteti és az olvasó
fantáziájára bízza a többit, hogy mit képzel el a kép alapján?
Vagy a hangulatát. Ezekből minél többet kell
visszaadnia. És persze csalogasson is. Nehéz munka ez, én borítómániás vagyok.
Szeretem a jó borítókat. Ami fontos még, a cím betűtípusa. A nagy illúzió
kacskaringósat kapott, és mivel egy festő a főszereplő, ennél jobb nem is
juthatott volna neki.
11.
Te
mennyire szeretsz a borítótervezésbe beleszólni? Akadt ezzel problémád, vagy
nem volt erre példa? Vagy éppen ellenkezőleg: vicces pillanatok jellemzőek
inkább?
Tűkön ültem, mikor készült. De szerencsémre Andi
bevont a lépésekbe, így láthattam, hogy hol tartunk. Nem akartam a nyakára
járni, mert tudom, hogy ilyenkor a legjobb, ha hagyjuk a művészt alkotni :) , ha rá akarjuk nyomni a bélyegünket, akkor a
végeredmény egyikünk képe sem lesz.
12.
Ha
a regényeidet azonosítani kellene egy zeneszámmal, mik lennének azok?
Na, ilyen kérdést se kaptam még, de nagyon tetszik. :) Lássuk csak:
Veszett lelkek városa: – Stones: Paint it black
Ars Fatalis: - Leonard Cohen – Waiting for the
miracle
Az idő bolondjai: - Bob Dylan Times they are a
changin’
Csavargók dala: - Down in a hole – Azt hiszem, Tom
Waits
A nagy illúzió – Simon & Garfunkel – Sound of
silence, My chemical romance - Black Parade
13.
Tegyük
fel, hogy minden könyvedet jellemezned kell egy szóval - miket válaszolnál?
Veszett
lelkek városa: Bűnös
Ars
Fatalis: Csodás
Az
idő bolondjai: Édesbús
Csavargók
dala: Nyers
A
nagy illúzió: szivárványossötétes (Bocs, lehet, hogy nincs ilyen szó :) )
14.
Ha
most hirtelen megkérdeznék tőled, hogy tervezel - e folytatást - vagy gondoltál
- e már rá - valamelyik regényedhez (például A nagy illúzióhoz), milyen válasszal tudnál szolgálni?
Egyelőre nem. Én mindig sokat agyalok a
befejezéseken. Hogy mi lenne frappáns, fordulatos, meg mi adná a legjobban
vissza, amit mondani akartam. A regény legfontosabb része a vége. Itt el lehet
rontani egy jól felépített dolgot, de lehet csodát is tenni. Szóval mindig egy
alfából omegába tartó történetet képzelek el. Ráadásul, amint kész vagyok
eggyel, már tolakodik előre a következő, szóval vele is kell foglalkoznom. Több
kötetes akkor lesz, ha több kötetre való mondanivaló, szereplő és mese születik
a fejemben.
15.
Melyiket
szoktad jobban élvezni: nagyban írni a könyvet, belemerülni, vagy pedig az
utolsó oldalakat befejezni és elvégezni a végső simításokat rajta?
Belemerülni. Az sokkal jobb. Más világban járok,
másként működnek a szabályok, és némelyikre még nekem is befolyásom van. :) Na és az se kutya, mikor valami olyan történik a
könyvemben, amire én sem gondoltam. Az olyan jó, mintha olvasnék. :) Az utómunka sokkal keményebb, de tény, hogy jó,
mikor az ember késznek érzi a sztorit. Az olyan megkönnyebbülés.
16.
Milyen
érzés befejezni egy történetet? Milyen érzések kavarognak benned ilyenkor?
Mivel akkor már hónapok óta, vagy akár egy éve is
abban a történetben élek, már nehéz megmondanom, hogy milyen lett. Már túl
közelről látom az egészet. Sokszor el kell telni egy kis időnek, mikor
felfogom, hogy mennyire sikerült a könyv. Itt nem csak jó és rossz van, hanem
erősségek, gyengeségek is természetesen. Szerencsére az eddigiek úgy
sikerültek, hogy nem áll szándékomban megtagadni őket.
17.
Mostanában
dolgozol valamilyen újdonságon? Ha igen, tudsz róla mondani pár szót? Ha nem,
akkor mik a jövőbeli szándékaid?
Van egy ötletem, ami egy emberiség történelmén
átívelő párharcról szól. Minden fejezet más korban játszódik majd. Kolumbusz
korától indulva a távoli jövőbe jutva. A nagyja készen van. Nagyon élveztem
írni, és remélem egyszer az olvasóknak ilyen élvezet lesz olvasni.
+1
Mit üzennél azoknak, akik félnek fantasy-t olvasni?
Minden történet fantasztikum, még az is,
amelyik tényszerűnek hirdeti magát. A realitás nem létezhet, míg a regényeket
emberek írják a világról, miután keresztül folyatták azt magukon, a szemük
szűrőjén, a részrehajló elméjükön. A fantasztikus történet legalább azt hirdeti
magáról, ami. Segít felszabadítani az elmét, és ezáltal olyan gondolatokhoz is
eljutni, amelyektől a valóságunk jobb lehet. Szóval, rajta...
~Anna
& Benyák Zoltán
Tags:
Interjú
0 megjegyzés