Évösszegzés 2016 - Pozitív és negatív csalódások

Itt az év vége Molyok, ideje kicsit összegezni! Én vagyok az egyetlen, aki szereti visszanézni, miket olvasott idén? Előjönnek az emlékek, hogy hol, milyen körülmények között szereztem meg vagy olvastam egy adott könyvet és totálisan rám tör a nosztalgia.
Sajnos az 50 könyvig sem jutottam el, pedig nagyon szerettem volna! Negyvenötnél megállt a tudomány, mert a munka és egyéb elfoglaltságok mellett egyszerűen nem fért bele az olvasás így az év második felében. Az elsőben meg az érettségi miatt. What a shame.
No, lényeg, hogy azért 45 könyvbe is belefért ilyen és olyan tapasztalat ezért gondoltam, hogy elhozok nektek egy kis évösszegzést, hogy mi az, ami csalódás volt nekem 2016-ban és mi az, ami meglepett. Kezdjük a rosszal:

1. Sophie Hannah – Holtpont
Szerző: Sophie Hannah
Cím: Holtpont
Kiadás éve: 2013
Kiadó: Kossuth Kiadó
Oldalszám: 454 oldal
Műfaj: Krimi
Eredeti cím: Point of Rescue
Iszonyatosan vártam, hogy elolvashassam ezt a könyvet, mert Agatha Christien kívül nem nagyon volt még dolgom krimivel, az írónőt pedig istenként reklámozták mindenhol; el is vette a kedvem egy időre.
Unalmas és vontatott volt, mintha egy rosszabb fajta kötelezőolvasmányt kéne letuszkolnom magamba. Az egyetlen, ami megmentette a sztorit, maga az alapötlet. Enyhén túl volt csavarva a vége és engem is zavart az ide-oda ugrálós történetvezetés, valamint majdnem nagyon dühös lettem, hogy még az utolsó 10 oldalon sem volt minden tiszta, de szerencsére az, hogy lassan olvastam és nagyon odafigyeltem megmentett az idegösszeomlástól és kibogoztam én is a szálakat.

Mindenesetre az írónő fejlődőképes, mert a másik könyvét, Az idegen házat olvasva, már sokkal kevesebb ellenérzésem alakult ki, nem is került be a listába.

Azoknak ajánlom… akik az egész sorozatot hajlandóak elolvasni, mert akkor biztos jobban érthető, hogy ki kinek a kicsodája és miért, valamint azoknak, akik épp nem egy pörgős, akciódús történetre vágynak, de szeretnék megmozgatni a tekervényeiket.

2. Beate Teresa Hanika – Soha Senkinek
Szerző: Beate Teresa Hanika
Cím: Soha senkinek
Kiadás éve: 2011
Kiadó: Kossuth Kiadó
Oldalszám: 184 oldal
Műfaj: Ifjúsági
Eredeti cím: Rotkäppchen muss weinen
Ez a könyv azért extrán csalódás, mert egy baráttal cseréltem el, és mert alapból imádom az ilyen témájú regényeket, viszont itt sorra kaptam a pofonokat. Például nem voltak dialógusok, amik a kedvenceim egy-egy könyvben.
30-40 oldalnál be is csuktam, hogy én ezt nem. Aztán csak rávettem magam és végül is nem bántam meg annyira, csak nem is vett le a lábamról. A sok visszatekintés lassította a történet folyását így az egész egy so-so dologgá vált.

Azoknak ajánlom… akik hozzám hasonlóan szeretik az érzékeny témákat és nem félnek elmerülni bennük. Valamint azoknak, akik nem az érettségire való készülés közben akarnak gyorsan bedarálni egy belátható hosszúságú könyvet. :D

3. Paul Tremblay – Szellemek a fejben
Szerző: Paul Tremblay
Cím: Szellemek a fejben
Kiadás éve: 2016
Kiadó: Agave Könyvek
Oldalszám: 288 oldal
Műfaj: "thriller"
Eredeti cím: A Head Full of Ghosts
Ezt a könyvet felgyújtom. Kvázi e miatt mentem ki a Könyvhétre – aminek végül igazából sok más pozitív hatása lett, pl. megismertem Annát, és a szerelemgyerekünk ez a blog :D –, de az hogy mélységesen csalódtam, nem fejezi ki amit éreztem. Annyi beharangozás után azt vártam, hogy kapok egy igazán borzongató, ijesztő szellemes THRILLERT…e helyett kaptam egy… valóságshow és eddig megírt/filmre vitt horrorfilm elemzést. Tudjátok milyen borzasztó 15-20 oldalakon keresztül utalásokat olvasni olyan filmekről, amikből egyet SEM láttam?
A borító, az alapötlet és Marjorie jelenetei megértek pár csillagocskát molyon, de nekem nem igazán volt gyere be. Mondhatnám úgy is, hogy az évem legnagyobb csalódása.

Azoknak ajánlom… akik láttak jó pár horrorfilmet, főleg klasszikusokat, és akik nem várnak egy ijesztő thrillert.

4. Nagy Anikó Johanna – Egy szót se szólj!
Szerző: Nagy Anikó Johanna
Cím: Egy szót se szólj!
Kiadás éve: 2016
Kiadó: Tilos az Á Könyvek
Oldalszám: 144 oldal
Műfaj: ifjúsági
Elég hasonló volt a sztori a Soha senkinek-hez. A témafeldolgozást itt is sikerült megvalósítani, de a kivitelezés nem volt a legmegnyerőbb. Igazából az amatőr írók útkeresését láttam még ebben a történetben. Nem volt kifejezetten rossz, csak nagyobb elvárásokkal ültem neki, mint amit az írónőnek sikerült volna megugrania. Olyan semmilyen volt, olyan háttérbe beolvadós. Pedig a téma megérdemelne egy nagy piros felkiáltójelet!

Azoknak ajánlom… akik egy kicsit komolyabb hangvételű egydélutános olvasmányt keresnek, mert annak tökéletes.

Huh, a Szellemek a fejben még most is marhára fel tudott idegelni, pedig már elég régen olvastam. Most, hogy letudtuk a negatív részt, jöjjenek az évem nagy meglepetései, avagy olyan könyvek, amik jobban sikerültek a vártnál.

1. Val McDermid – A szirének éneke
Szerző: Val McDermid
Cím: A szirének éneke
Kiadás éve: 2010
Kiadó: Ulpius-ház
Oldalszám: 510 oldal
Műfaj: krimi, pszicho
Eredeti cím: The Mermaids Singing
Ennél a könyvnél tényleg az államat kellett keresgélnem. Ahogy már a csalódás részben említettem, nem nagyon szoktam kísérletezni krimikkel, mert Agatha Christie magasra tette a mércét, de jelen esetben nagyon jól tettem, hogy áthágtam a saját szabályaimat.
Annyira beteg, annyira undorító, annyira fantasztikus, annyira lenyűgöző volt, hogy sokáig ezt képtelen voltam az én csöpp agyammal feldolgozni. Az az ijesztő ebben a könyvben, hogy azok a fantazmagóriák jelennek meg a papíron, amiket akár mi mindannyian is végiggondolunk, amikor elhappolják előlünk egy munkahelyi pozíciót, megcsalnak minket, vagy elütik a kiskutyánkat. Handy Andy azt váltja valóra, amit senki más nem mer. Utat enged az ösztöneinek. Lehet, hogy ez most elég pszichopatán hangzik, de szerintem bárki elolvassa a könyvet, legalább egy egészen kis részében igazat fog adni neki.

Azoknak ajánlom… akik mernek kilépni a komfortzónájukból és kissé átadni magukat az ösztöneiknek. Néha kell.

2. Rene Denfeld – Az elvarázsoltak
Szerző: Rene Denfeld
Cím: Az elvarázsoltak
Kiadás éve: 2015
Kiadó: Fumax Kiadó
Oldalszám: 222 oldal
Műfaj: thriller
Eredeti cím: The Enchanted
Még mindig csak hálálkodni tudok Annának, hogy kölcsönadta ezt a könyvet, mert eszméletlenül vágyott már a lelkem valami ennyire nyomasztó, mocskos, bűntől ragadós olvasmányra, ami beissza magát az ember agyába és azért nem tud egy-egy fejezetnél többet elolvasni belőle egyszerre, mert lelkileg megterhelő. Ez számomra azt hiszem egy új all-time-favourite, amit jó párszor el fogok még olvasni.
A mű végig facsarja az ember szívét-lelkét. A nézőpontot nem is tudom értelmesen elmagyarázni, ez az a könyv, amit ki kell nyitni és meg kell tapasztalni, de ez az aspektusa a regénynek, ami keresztüldöf. Ha meg nem lett volna elég 200 oldalnyi mélydepresszív szenvedés, az utolsó oldalakon igazán kiereszti a karmait a könyv. Nem-nem, nem spoilerezek.

Azoknak ajánlom… akik bírják a lelkileg rázós könyveket, mert különben traumaambulancia és pszichiátriai kezelés.

3. On Sai – Apa, randizhatok egy lovaggal?
Szerző: On Sai
Cím: Apa, randizhatok egy lovaggal?
Kiadás éve: 2016
Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó
Oldalszám: 376 oldal
Műfaj: fantasy, ifjúsági
Igazából ez a regény azért volt meglepetés, mert nagyon-nagyon hosszú ideje szemeztem már vele. Hol eldöntöttem, hogy ezt mindenképp el kell olvasnom, hol csak pillogtam, hogy én miért vettem egyáltalán ezt a kezembe. Aztán végül maga On Sai győzött meg egy általa kirakott idézettel.
A pozitív csalódásom abban gyökerezett, hogy egy sokkal romantikusabb könyvet vártam, e helyett kaptam Hitet, szerelmet, harcot, kultúrák találkozását, politikát, plusz mindezt Magyarországon. HIHETETLEN. Ami románc volt benne az csak megfűszerezte a dolgokat. A könyv végére érve úgy éreztem, hogy valahol On Sai kicsit ki is figurázta a tipikus sci-fi - fantasy könyveket. Nagyon erős kliséket használt a történet az építkezése során, de a humoros beütés elvette az élüket. CONGRATS!

Azoknak ajánlom… akik fiúk vagy lányok vagy felnőttek vagy fiatalok vagy idősek vagy kutyák vagy kacsacsőrű emlősök vagy bárhol ezek átfedésében leledzenek.

Örömökben és fantasztikus olvasmányokban gazdag Új Évet kívánok mindenkinek!

~Dia

Share:

Kapcsolódó posztok

0 megjegyzés