INTERJÚ - IZOLDE JOHANNSEN ÍRÓNŐVEL
Életem első interjúját Izolde Johannsen írónővel
készíthettem el, A birodalmi kalóz c. könyvének köszönhetően - rettentően izgultam,
hogy vajon jók és elég érdekesek lesznek - e a kérdéseim - hát, íme, itt a
végeredmény.
Nagy köszönet érte Izoldénak! :)
1. Mikor
kezdtél el komolyabban írni? Volt ennek valamilyen előzménye, mielőtt rájöttél arra,
hogy írónő leszel?
Az előzménytörténet.
Nagyon divatos manapság. Hetedikes koromban az egyik történelemórán a könyv
kinyitását követően ért egy olyan élmény, amit nem tudok máshogy megfogalmazni,
minthogy fejest ugrottam az órai anyagba. XVI. Lajos Franciaországáról
tanultunk. Azok a forradalmi napok elsodortak... Csakhogy be kell vallanom
őszintén, engem a király, a családja és az őt védő testőrök érdekeltek. Ekkor
kezdődött az úgynevezett másik oldal kutatása és ekkor határoztam el, hogy
egyszer regényt írok a francia forradalomról, de a királyi testőrök
szemszögéből. Később rájöttem az ismerőseimet hallgatva, vagy akár a buszon
beszélgetések részleteit, hogy minden emberi életút egy kész történet - ez vitt
tovább az életrajzírás a biográfia irányába.
2. Hogyan lyukadtunk ki a történelmi témánál/műfajnál?
Ha a történelmi korokat
nézem, négy nagy terület érdekel. Az ókori Róma, a középkori Anglia és
Franciaország, a Lajosok-kora és a II. világháborús birodalmi Németország.
Regénysorozataim egyre közelebb vittek a valós történelmiregény íráshoz, hiszen
a kalandregények (A kobzos éneke) egy elképzelt Európában játszódnak, a
misztikus történelmi fantasy sorozat (A kárhozat éjjele) az 1700-as évek
vámpírirodalmát ötvözik a modern kori történelmi regényekkel, míg az idén
indult haditengerészeti sorozat (A Birodalom tengeri bástyái) már
életrajzi-történelmiregény. Hiánypótló mű, mert emellett hadászati-hajózási
regény is egyben. Különc kategória a hazai hadtörténeti irodalomban.
3. Vonatkoztatható ez ahhoz, hogy szeretted a
történelmet, mint tantárgyat, esetleg éppen fordítva?
Nagyon szerettem,
természetesen az irodalom mellett. Kedvenc korszakaimtól roskadoznak odahaza a
polcok. Amíg nem volt internet – én még a múlt században jártam iskolába –
addig maradt a könyvtárazás. Ma már sokkal könnyebb dolgom van és nagyon
élvezem a technika fejlődését. A könyvtár ma már kuriózum. Most, hogy a fiam is
kijárta az általános iskolát, éppoly élvezettel vettem át vele ötödiktől
nyolcadikig a tananyagot, mint saját esetemben és figyeltem a tantárgy
fejlődését. Néhol dinamikusan fejlődött, de sokszor visszaesést tapasztaltam,
ahhoz képest, hogy nekünk mit kellett tanulni.
4. Voltak/ vannak jelenleg is kedvenc vagy kedvelt
történelmi személyeid, korszakaid?
A római császárok
történetein nőttem fel, de ebbe a kategóriába sorolnám Spartacust és Nagy
Sándort is. Az utóbbi uralkodó életrajzainak nagy gyűjtője vagyok, nagy örömmel
kutatom az új és újabb írók regényeit. XVI. Lajos mellett VIII. Henrik még nagy
kedvencem és legújabb – 10 évre visszatekintő – kutatásom nyomán Erich Raeder a
Haditengerészet vezetője, valamint a hadihajó kapitányok közül első regényem
főszereplője Hans Wilhelm Langsdorff sorhajókapitány, az Admiral Graf Spee
zsebcsatahajó parancsnoka.
5. Ezek is inspirálnak a könyveid témaválasztását
illetően?
Nagyon széles spektrumban
olvasok, hiszen egy adott téma nem áll meg egy részletnél. Ha éppen életrajzot
írok, vagy hadtörténeti regényt, egészében kell látnom mind az embert, mind a
korszakot, melyben élt. Így az építészettől kezdve a ruházkodáson át, akár még
erdőgazdálkodási vagy filozofikus részletekbe is bele kell ásnom magam.
6. A regényeid írását mennyi kutatómunka előzi meg,
hogy hiteles képet tudj adni az olvasóknak?
A hadtörténeti sorozat
nyitó regényét egy hétfős társaság a „Kriegsmarine - csoport” segítségével
írtam meg. Szerzőtársam Michael T. Marble, mint hadászati szakértő vett részt
az adott fejezetek javításában, a hajózási lektorok pedig az adott korszak és
hajó pontos ábrázolásában nyújtottak elévülhetetlen segítséget. Így, hogy nem
nekem kellett az egyes munkafolyamatokkal foglalkozni, hanem kész adalékokat
dolgozhattam be a kéziratba olyannyira lerövidült az írás ideje, hogy a nyers kézirat
négy hónap alatt elkészült. Az utómunkálatok vitték el az idő nagy részét,
hiszen a finomításokban és átírásokban rejlik a lényeg. A sorozat második része
már ezen a kitaposott úton visz tovább és sokkal felszabadultabb, eredményesebb
a munka csapatban, mint egyedül.
7. Szoktál történelmi portálokat, cikkeket olvasni
akár információszerzés, akár szabadidős tevékenység céljából?
Minden esetben.
Portálokat, újságokat, interjúkat olvasok, dokumentumfilmeket nézek és mivel
hátországom a TITHMHE (Hajózástörténeti Modellező és Hagyományőrző Egyesület)
előadásokat is hallgatok, ha éppen bele tudom tuszkolni az időmbe.
8. Melyik végkimenetelt tartod jobbnak - a happy endet
vagy a reális befejezést, ami nem mindig csupa móka és kacagás?
Sosem voltam happy end
párti. Nem arról vagyok híres, hogy saját regényeim végén boldogan ellovagolnak
a naplementébe. Hőseim sem tökéletesek, hibákkal és gyarlóságokkal küzdenek,
mint mi mindannyian. Az életrajzon alapuló történelmiregényeknél pedig nincs is
választásom, még ha akarnám, sem tudnám megváltoztatni a történet végét.
9. El tudnád képzelni magad hasonló helyzetekben, vagy
életkörülmények közt, mint amiket a könyveidben teremtesz?
Szívesen élnék a
történelmi Franciaországban, de ugyanott több életet is kipróbálnék. A háborús
korban pedig a Vöröskeresztnél dolgoznék, mert választott szakmám is az
egészségügyhöz köt, egy rendelőben dolgozom asszisztensként. Egyik
kalandregényem főszereplője épp ezért felcser, a középkori hályogszúrás
rejtelmeibe avatja be az olvasót.
10. Te hogyan cselekednél? Ugyanúgy, mint a szereplőid
vagy teljesen másképp?
Hans Langsdorff
sorhajókapitány életútja minden egyes percben elgondolkodtatott. Sokszor ott
ültem mellette képzeletben és próbáltam helyeselni vagy éppen cáfolni
döntéseit. Mindig az adott pillanatot kell mérlegelni, vagy éppen kitalálni az
ellenfél következő lépését. Hetvenhét évvel a parancsnok halálát követően én
magam is beálltam azok sorába, akik rehabilitálták tetteit, munkásságát, és
döntéseinek emberi oldalát keresik.
11. Próbálkoztál más műfajban érvényesülni?
Még pályám elején verseket
írtam, de hamar elvetettem a költészetet. Volt egy kémtörténetem, ez a kukában
landolt és egy orvosi romantikus történet, melynek két szereplőjét átvittem a
középkorba. Ott vígan funkcionáltak, a modern korban elvéreztek.
12. Te milyen témában szeretsz olvasni? Van kedvenc
könyved, íród?
Egy képzeletbeli bőröndbe
az alábbi könyveket pakolnám: Homérosz eposzait, Radnóti Miklós verseskötetét,
Erich Maria Remarque-től a Három bajtárst, Jókai Mór Aranyemberét és az Egy
magyar nábob-Kárpáthy Zoltánt, valamint Gárdonyi Géza: Egri csillagok című
remekét. Ruha nem is férne be.
13. Az általad olvasott történetek befolyásolják a
látásmódodat, segítenek a saját történeteid megírásában?
A legfontosabbnak azt
tartom, hogy mindig az adott kor emberének szemén át lássam a történéseket. Ne
a mai fejjel és tudással ítéljek, hiszen azok, akik pl. 1939 decemberében
harcoltak nem tudhatták előre a jövőt, ők akkor, azokban a napokban éltek,
hittek és reméltek. Most is csak azt teszem, mint amit azon a hetedikes
történelemórán elhatároztam, bemutatom a másik oldalt, úgy, ahogy még senki
más. Bemutatom a történelmi alakot a név mögött. Íróként nincs is ennél szebb
feladat.
Köszönöm az interjút és
ezúton üdvözlöm a blog olvasóit.
Izolde Johannsen
~Anna
Tags:
Interjú
0 megjegyzés